fbpx

Na dobry początek 😉

Z kubkiem kawy lub dobrej, mocnej herbaty. Z chęcią poznania mnie jako osoby, technik, z których korzystam i szczypty tego, co mnie inspiruje. W wolnych chwilach, choćby to były tylko trzy minutki.

Dla menedżerów i nie tylko. Cieszę się, że tu jesteś i życzę Ci miłej lektury! 

Koncentracja na wynikach

Koncentracja na wynikach

Efektywne zarządzanie pracą zespołu 7 zasad efektywnego zarządzania lub jak kto woli 7 kompetencji efektywnego menedżera Koncentracja na wynikach Myślenie systemowe Skupienie na priorytetach Orientacja na klienta Orientacja na zespół Praca w oparciu o silne strony Konstruktywne myślenie Dlaczego wymieniam (tylko/aż) 7 zasad efektywnego...

czytaj dalej
O co chodzi z rezyliencją?

O co chodzi z rezyliencją?

  Rezyliencja. Pojęcie, które w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularne i którego znaczenie bądź interpretacja zmienia się w czasie.  Jeszcze kilka lat temu o rezyliencji mówiono w kontekście radzenia sobie ze zmianami organizacyjnymi, umiejętności odnajdywania się w trudnych sytuacjach i w sytuacji niepewności. A to jest tylko...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 7. Naucz się mówić nie

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 7. Naucz się mówić nie

Czego nas (nie) uczą? Nie jesteśmy nauczeni (albo raczej nauczone) mówić „nie”. Zwłaszcza kobiety mają z tym problem. Jesteśmy wychowywane na grzeczne dziewczynki, które wyrastają na grzeczne kobiety (chociaż pewno są i grzeczni chłopcy, którzy wyrastają na grzecznych mężczyzn). Grzeczne dziewczynki i grzeczni chłopcy nie sprawiają kłopotów i się...

czytaj dalej
4 spojrzenia na planowanie strategiczne – kontrolowanie przyszłości

4 spojrzenia na planowanie strategiczne – kontrolowanie przyszłości

To 2. z cyklu wpisów o 4 aspektach planowania strategicznego w nieco innym niż tradycyjne ujęciu. Planowanie strategiczne to nie tylko myślenie o przyszłości, ale również podejmowanie działań, by na nią wpływać i ją kształtować. Innymi słowy, powołując się na Russela Ackoffa, amerykańskiego teoretyka organizacji, można powiedzieć, że planowanie...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 5. Proś o pomoc, kiedy potrzebujesz

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 5. Proś o pomoc, kiedy potrzebujesz

Czego dowiesz się z tego artykułu? Kiedy można (i trzeba) prosić o pomoc w pracy i jak to zrobić? W jakich sytuacjach proszenie o pomoc jest wyrazem siły, a nie słabości? Jak i kogo prosić o pomoc? U nas by to nie przeszło Prowadziłam kiedyś warsztat dla menedżerów o prowadzeniu rozmów jeden na jeden. Podpowiadałam, jak można je wykorzystać, by...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 4. Uświadom sobie, co Cię stresuje

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 4. Uświadom sobie, co Cię stresuje

Czy wiesz, co Cię stresuje? A wiesz, że nie każdy stres jest zły? Jak radzić sobie ze stresem związanym z pracą? - O tym wszystkim przeczytasz w tym wpisie. Uświadom sobie, co Cię stresuje Wstępem do tego posta jest skala stresu Thomasa Holemsa i Richarda Rache, którą możesz pobrać tutaj. Uświadom sobie, co Cię stresuje i ile stresorów na Ciebie...

czytaj dalej
Powiedz ludziom, co robią dobrze!

Powiedz ludziom, co robią dobrze!

Świetna okazja, żeby… powiedzieć ludziom, co robią dobrze! Od czego zacząć? Nie od czego, od kogo – od siebie. Niezależnie od tego, jaką rolę pełnisz, jesteś szefem, czy szeregowym pracownikiem – zacznij od siebie. Ludzie, którzy nie potrafią docenić innych, ale za to potrafią wytknąć innym najdrobniejsze błędy, potknięcia i niedociągnięcia i...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 3. Chroń swoją energię

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 3. Chroń swoją energię

Masz czasami poczucie, że po spotkaniu z niektórymi osobami opadasz z sił (dosłownie, nie w przenośni)? Albo że niektóre sytuacje sprawiają, że ciągniesz już później tylko na oparach? Jesteś typem osoby, która chłonie emocje innych jak gąbka, przeżywasz emocje i reakcje innych ludzi jak swoje? Jeżeli Twoja odpowiedź na powyższe pytania brzmi 3 x...

czytaj dalej
Sprawdź, czy zespół zna strategię

Sprawdź, czy zespół zna strategię

Jak strategia tak ambitna jak plan zdobycia Mount Everestu ma się do pracy operacyjnej na nizinach? Pomóż pracownikom połączyć strategię z ich codzienną pracą. Jeżeli pierwszy krok masz już za sobą, przedstawiłaś/przedstawiłeś zespołowi strategię, czas na drugi krok – sprawdź, czy zespół ją rozumie. Jeżeli jesteś szefem wszystkich szefów sprawdź...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 1. Zrozum swoje emocje i naucz się nimi zarządzać

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 1. Zrozum swoje emocje i naucz się nimi zarządzać

Zdrowy styl życia I zdrowe odżywianie. Być może masz to już wypracowane jako nawyk, albo przynajmniej nad tym pracujesz. Jednak te dwa elementy przypisujemy zazwyczaj do prywatnej sfery życia. Work-life balance to taki stan pośredni – ma wyznaczać równowagę między życiem osobistym, a prywatnym. A co z równowagą osobistą w pracy? O tym mówi się...

czytaj dalej
7 nawyków dbania o siebie w pracy – 2. Ustal i dbaj o granice

7 nawyków dbania o siebie w pracy – 2. Ustal i dbaj o granice

Czy można stawiać granice w pracy? Nie można, trzeba. Jedna z wysoko postawionych osób, z którą współpracowałam stwierdziła, że praca – zwłaszcza w korporacji – sama z siebie się rozrasta i to jest proces bez końca, dlatego trzeba umieć dbać o siebie i stawiać granice. Jeżeli dotąd tych granic nie stawiałaś/stawiałeś, to nic straconego. Jedyne...

czytaj dalej
2 najważniejsze typy strategii

2 najważniejsze typy strategii

 Czym właściwie jest strategia?[1]  (efektywna) strategia = plan + wzorzec Strategia to: PLAN (lub coś w tym stylu) – kierunek lub sposób działania na przyszłość, droga, aby dostać się stąd tam. WZORZEC – konsekwentny sposób zachowania i działania w czasie. Organizacje działają 2-torowo: tworzą plany na przyszłość oraz rozwijają wzorce na...

czytaj dalej
Przedstaw strategię

Przedstaw strategię

I kwartał jest strategiczny Początek roku to czas, kiedy "łapiemy północ", synchronizujemy zdania i priorytety. Nabieramy też energii i rozpędu do działania na kolejne miesiące. I kwartał roku to taki czas, kiedy pracownicy czekają na plan działania. Niektórzy czekają na wielkie przemowy, chociaż bywa, że potem je krytykują (za brak konkretów,...

czytaj dalej
Słuchać serca czy rozumu?

Słuchać serca czy rozumu?

Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Prawdziwie widzi się tylko sercem. Antoine de Saint-Exupéry, Mały książę   Dlaczego stawiamy serce w opozycji do rozumu? Dlaczego jedno wyklucza drugie? Dlaczego w powszechnej opinii serce w pracy jest synonimem słabości, a rozum siły i przewagi?   Stereotypy Serce tradycyjnie odpowiada za sferę...

czytaj dalej
Julian Tuwim „Lokomotywa”

Julian Tuwim „Lokomotywa”

Skąd Julian Tuwim wiedział, jak wygląda pierwszy kwartał roku w firmie XXI wieku? Nie mam pojęcia, ale na pewno wielkim poetą był. Bo czyż ten wierszyk, który wszyscy znamy z dzieciństwa nie nabiera nowego znaczenia, kiedy odczytamy go w perspektywie wyzwań, przed jakimi stają menedżerowie i zespoły planując i realizując cele na kolejny rok?...

czytaj dalej
Przeczytałam, polecam – 10 książek, które w 2020 r. dały mi do myślenia. Wybór absolutnie subiektywny

Przeczytałam, polecam – 10 książek, które w 2020 r. dały mi do myślenia. Wybór absolutnie subiektywny

Mój bardzo subiektywny wybór książek, które dały mi w tym roku do myślenia. Niekoniecznie są to nowości. Raczej szukałam tytułów "na te czasy". Rozwój osobisty Spencer Johnson, Prezent, Studio Emka, 2004 To prezent, który komuś podarowałam i który do mnie wrócił. Historia dorosłego człowieka poszukującego tajemniczego prezentu, o którym opowiadał...

czytaj dalej
Efektywny menedżer, czyli jaki?

Efektywny menedżer, czyli jaki?

Efektywność” – słowo odmieniane przez wszystkie przypadki. Oznacza teraz… wszystko i nic. Dlatego postanowiłam rozłożyć je na czynniki pierwsze i wydobyć z niego znaczenia. Jeżeli to czytasz, prawdopodobnie masz coś wspólnego z zarządzaniem, a jeżeli jesteś tu przypadkiem, to zapraszam – rozgość się. Mam nadzieję, że znajdziesz tu inspirujące...

czytaj dalej
Projekt Zmiana

Projekt Zmiana

Czy to jest dobry czas na zmiany? Od września, w ramach uruchomionej przeze mnie inicjatywy „Projekt Zmiana”, na łamach portalu W Centrum ukazywała się seria moich artykułów dotyczących szeroko pojętej zmiany. Starałam się przedstawić zmianę w różnych ujęciach i nie tyle dawać gotowe odpowiedzi, co zachęcać do tego, aby czytelniczki (a może i...

czytaj dalej
Czym jest właściwie efektywność osobista?

Czym jest właściwie efektywność osobista?

Czy jest jakaś różnica między efektywnością osobistą i menedżerską? I tak i nie. Trudno postawić wyraźną granicę, bo przecież ja w pracy i roli zawodowej oraz ja w życiu prywatnym, to ta sama osoba. Bywa jednak, że w życiu zawodowym jesteśmy ogarnięci, a w życiu prywatnym – nie lub odwrotnie. Pozwolę sobie rozdzielić temat efektywności na...

czytaj dalej
8 sposobów na zarządzanie sobą w czasie, czyli jak ogarnąć ten nieogar – cz. 2

8 sposobów na zarządzanie sobą w czasie, czyli jak ogarnąć ten nieogar – cz. 2

Dziś, w ramach cyklu o efektywności własnej, będzie o zarządzaniu sobą w czasie. Na pewno wiesz, że czasem nie można zarządzać, można – sobą w czasie. Zarządzanie sobą w czasie to jedna z kluczowych umiejętności w dzisiejszych czasach. Dotyczy to zarówno rzeczywistości zawodowej, jak i prywatnej… Blablabla… Mogę tak jeszcze trochę 😉 Czasu nie da...

czytaj dalej
8 sposobów na wyznaczanie priorytetów, czyli jak ogarnąć ten nieogar – cz. 1

8 sposobów na wyznaczanie priorytetów, czyli jak ogarnąć ten nieogar – cz. 1

Pracujemy w domu, czy mieszkamy w pracy? Praca-dom, dom-praca – taki rytm dnia mieliśmy jeszcze pół roku temu. I prawie nic się nie zmieniło, gdyby nie to, że większość tzw. pracowników wiedzy (to określenie, które zaczerpnęłam od Petera Druckera, bo nie lubię bardzo określenia „pracownik umysłowy”) pracuje z domu. I super! Nie tracimy czasu na...

czytaj dalej
Efektywne spotkania – najlepsze praktyki

Efektywne spotkania – najlepsze praktyki

Zbyt dużo, zbyt często, zbyt długo... - A przynajmniej takie są powszechne opinie. O czym mowa? O spotkaniach w firmach. Według różnych źródeł około: 35% czasu pracy spędzają na spotkaniach menedżerowie średniego szczebla 15-20% czasu organizacji poświęconego jest na spotkania Tymczasem 20% naszego zaangażowania przynosi 80% zysku (Pareto) Rodzi...

czytaj dalej
Jaki jest sens prowadzenia spotkań jeden na jeden?

Jaki jest sens prowadzenia spotkań jeden na jeden?

Moja znajoma, pracująca w jednej z korporacji w zespole projektowym o bardzo rozproszonej strukturze opowiadała mi kiedyś, że jej bezpośredni przełożony (czyli osoba, która m.in. wystawiała jej ocenę roczną) miał z nią tylko jedno spotkanie w roku. I nie, nie chodzi o to, że pracują w różnych krajach i tylko raz widzieli się na żywo. On po prostu...

czytaj dalej
Nowy powrót do nowej rzeczywistości

Nowy powrót do nowej rzeczywistości

To będzie wielowątkowy tekst – w założeniu o zarządzaniu, z myślą, że człowiek ponad cele i że wraz z nowym powrotem do pracy warto zadbać o swoich współpracowników. Bo w pracy jesteśmy najpierw ludźmi, potem pracownikami. Trudno jednak (przynajmniej mnie) odseparować myśl o zarządzaniu od bieżącego kontekstu społeczno-politycznego. Ale...

czytaj dalej
Trzy praktyki pomagające osiągnąć wolność wewnętrzną

Trzy praktyki pomagające osiągnąć wolność wewnętrzną

Dzisiaj na portalu W Centrum ukazał się mój artykuł, w którym piszę o trzech praktykach, czy też sposobach, które pomagają osiągnąć wolność wewnętrzną. I ja się z tego bardzo cieszę. To znaczy, z tego, że po pierwsze, MÓJ artykuł został opublikowany, a po drugie - i z tego jeszcze bardziej, że zaczęłam pisać. Na początku tego roku powiedziałam do...

czytaj dalej
Zanim zdelegujesz

Zanim zdelegujesz

Które zadania delegować? Jakie kryterium przyjąć? Kiedy delegować? A co, jeżeli wiem, że nikt nie zrobi tego lepiej niż ja? To najczęściej zadawane przez uczestników pytania podczas warsztatu Rozwijanie przez delegowanie. Delegowanie to nie spontan, to przemyślany proces, który może wspierać rozwój i menedżera i pracownika. delegowanie = odwaga +...

czytaj dalej

Kategorie